بیمه سرقت خودرو یا ردیاب؟

خودرو همانند هر وسیله ارزشمند دیگری به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. امروزه با وجود استفاده از دزدگیر، قفل پدال و فرمان و حتی ردیاب، بازهم هر روز شاهد افزایش سرقت خودرو هستیم. درواقع سرقت خودرو به یکی از دغدغه ها ی صاحبان خودروهای ایرانی و خارجی تبدیل شده است. چگونه می توانیم از خودروی خود در برابر سارقان خودرو مراقبت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که استفاده بیمه سرقت و نصب ردیاب خودرو تا حدود زیادی می تواند خیال ما را در رابطه سرقت خودرو راحت کند.

حال سوال مهم این است ردیاب خودرو و بیمه سرقت دارای چه مزایا و معایبی هستند؟ ردیاب خودرو یا بیمه سرقت، کدام یک بر دیگری برتری دارد؟ ابتدا بیایید در مورد ردیاب خودرو صحبت کنیم.

 

سرقت خودرو

 

ردیاب خودرو مطمئن ترین و کارآمدترین راه محافظت از خودرو در برابر سارقان

 

نصب ردیاب خودرو یکی از مطمئن ترین و کارآمدترین راه های محافظت از خودرو در برابر سارقان است. اگرچه قیمت ردیاب خودرو کمی گران است اما احتمال سرقت خودروی شما را تا حدود زیادی کاهش می دهد و حتی در صورت سرقت با وجود آپشن های منحصر به فرد ردیاب براحتی می توانید خودروی سرقتی خود را پس بگیرید.

دستگاه ردیاب به کمک فناوری جی پی اس قادر به ردیابی موقعیت خودرو بر روی نقشه است، بنابراین در صورت سرقت ماشین شما  به راحتی می توانید مسیر حرکت خودروی خود را دنبال کرده و آن را پیدا کنید. همچنین در هنگام سرقت می‌توانید ماشین را از راه دور خاموش کرده و مانع از سرقت ماشین خود شوید.

نصب آسان ردیاب بر روی خودرو در کمترین زمان از دیگر مزایای ردیاب به شمار می آید. از این گذشته به دلیل کوچک بودن اندازه‌ی آن، سارقان قادر به تشخیص دادن ردیاب نیستند، بنابراین نمی‌توانند آن را غیرفعال کنند.

 

این مطلب را از دست ندهید: مزایای ردیاب خودرو

 

 

هنگام سرقت خودرو می توانید ماشین را از راه دور خاموش کرده و مانع از سرقت ماشین خود شوید و سپس به کمک فناوری جی پی اس مسیر حرکت خودروی خود را دنبال کرده و آن را پیدا کنید.

 

بیمه سرقت

 

بیمه سرقت در واقع زیر مجموعه‌ بیمه بدنه و یکی از سه پوشش اصلی آن می باشد. بیمه بدنه خودرو همانند بیمه شخص ثالث، یک بیمه اختیاری است و لازم است شما برای پوشش‌های اضافی به قرارداد بیمه بدنه خودرو یک هزینه جدا بپردازید. قیمت بیمه ی بدنه خودرو با  قیمت خودرو ی شما ارتباطی مستقیم دارد به این معنا که هرچقدر خودروی شما گرانتر باشد، هزینه بیشتری را نیز باید به طور سالیانه پرداخت کنید.

 

نحوه پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه

 

اگر خودروی سرقتی شما دارای بیمه بدنه باشد، بیمه تا 80 درصد از ارزش خودرو را به شما به عنوان خسارت پرداخت می کند و تنها 20 درصد از ارزش خودرو تحت عنوان  فرانشیز کم می‌کند. البته این پرداخت با شرایطی زیر همراه است.

* سال اول 25 الی 30 درصد

* سال دوم 35 الی 40 درصد

* سال سوم 45 الی 50 درصد

* سال چهارم 60 درصد

* سال پنجم 70 درصد

 

البته این خسارت نیز به سادگی پرداخت نمی شود. پس از اینکه سرقت خودروی خود را به پلیس اعلان کردید، در یک بازه‌ی سه ماه و به فاصله 45 روز، باید دو بار خودروی شما در روزنامه آگهی شود. اگر در طول این سه ماه، خودروی شما پیدا نشد، سند ماشین شما به نام شرکت بیمه می‌شود و پرداخت صورت می گیرد.

 

ردیابی خودرو

 

مزیت های ردیاب جی پی اس نسبت به بیمه بدنه

 

1- هزینه بیمه بدنه یک خودروی هفتاد ملیونی تقریبا با قیمت ردیاب خودرو برابری می کند با این تفاوت که هزینه بیمه بدنه را باید سالانه پرداخت کنید ولی ردیاب را یکبار می خرید.

2- لوازم اضافی خودرو مانند روکش ماشین، ضبط خودرو و ... شامل بیمه بدنه نمی شود و بیمه خسارتی به شما پرداخت نمی کند ولی با ردیاب شما به سادگی خودرو خود را پیدا کرده و تمام و کمال پس می گیرید.

3- با استفاده از ردیاب خودرو شما می توانید احتمال سرقت خودرو خود را به صفر برسانید ولی اگر سرقتی هم صورت گرفت به آسانی با اعلام موقعیت خودرو به پلیس و خاموش‌کردن آن در سرعت زیر ۳۰ کیلومتر با گوشی موبایل می‌توانید خودروی خود را در کمترین زمان ممکن پس بگیرید ولی با بیمه بدنه، حداقل باید چند ماهی منتظر دریافت خسارت خود باشید.

4- شما با ردیاب خودرو نه تنها می توانید امنیت خودروی خود را افزایش بدهید بلکه می توانید از امکانات زیاد ردیاب بهترین استفاده را ببرید.

5- با نصب ردیاب، تامین امنیت خودرو با خود شماست و درصورت ایجاد هرگونه ضربه ای به خودرو، توسط گوشی همراه به شما هشدار داده می شود ولی با بیمه بدنه، امنیت خودروی شما به شرکت بیمه وابسته است.

 

هنگام سرقت خودرو با نصب ردیاب در کمترین زمان ممکن قادر به پس گرفتن خودرو و خاموش کردن آن با یک پیامک هستید در صورتیکه با داشتن بیمه بدنه تنها قادر به دریافت نهایتا 80 درصد خسارت ماشین، آن هم طبق شرایطی خواهید بود.

 

با وجود همه این مزایا، بیمه سرقت نیز مزیت هایی را دارد که شامل ردیاب نمی شود. به عنوان مثال شرکت بیمه در صورت ایجاد تصادفات و حوادث مختلف دیگر به شما خسارت پرداخت می کند. البته این پرداختی در برابر هزینه هایی که سالیانه شما به شرکت بیمه پرداخت می کنید، اصلا مقرون به صرفه نمی باشد. درضمن همه ی شرکت های بیمه متعهد نیستند و ممکن است در هنگام پرداخت خسارت شما را دچار مشکل بسازند.

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)