مهمترین نکاتی که کوهنوردان باید در پاییز بدانند!

پاییز، زیباترین و دوست داشتنی ترین فصل سال است. آتش، شمع، دارچین، برگهای ترد و کدو تنبل های خوش رنگ، شروع یک فصل زیبا و نرم را به ما نوید می دهند. برگ های رنگارنگ پاییزی در حال سقوط هستند، باران تمام افکار منفی را پاک می کند و مهربانانه هشدار می دهد، پاییز، فصل سفری متفاوت است. کوهنوردان به دلیل رنگ های گرم و ازدحام جمعیت، عاشق فصل پاییزند. پاییز زمان بستن کوله پشتی، ترک شهر و رفتن به دل طبیعت است. تابستان و هوای گرمش بار سفر بسته و پاییز با رنگهای گرمش بر ما حاکم شده است.

 

کوهنوردی در پاییز

 

اما مانند هر نوع تفریحی، کوهنوردی و پیاده روی در پاییز خطراتی را با خود به همراه دارد. قبل از برنامه ریزی در تور و کمپین های پاییزی، همیشه با آمادگی و احتیاط از ایمنی خود اطمینان حاصل کنید. علاوه بر رنگ های شاد و پر جنب و جوش، پاییز در کوهستان روزهایی کوتاه تر، شبهایی سردتر و تغییرات سریع آب و هوایی را به همراه دارد. این شرایط بی ثبات می تواند حتی یک پیاده روی یک روزه ساده را نسبت به سفرهای تابستانی شما خطرناک تر کند. هنگام پیاده روی در پاییز، حتما لوازم ایمنی و اضافی را درون کوله پشتی خود قرار دهید.

 

واقعیت های پاییزی که کوهنوردان با آن روبرو می شوند؟

 

شاخ و برگ سست و لیز درختان

تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که سقوط خطرناک ترین چیزی است که می تواند برای کوهنوردان رخ دهد. اگرچه شاخ و برگهای پاییزی در برابرچشمان ما، زیبا و خوشایند به نظر می رسند، ولی همین برگهای دوست داشتنی می توانند نسبتاً خطرناک نیز باشند. عاشقان پاییز می گویند پاییز دومین بهار است و هر برگ درختان همانند یک گل است، اما این گلهای زیبا سست و لیزند و خطرات سقوط را با خود به همراه می آورند. برگهای مرطوب کف جنگل را می پوشانند و شما نمی توانید ریشه‌ها ، سنگها و حتی گودال ها کوچک و بزرگ را در زیر آنها ببیند. برای جلوگیری از هرگونه سقوط غیرمنتظره بایستی از لحاظ فیزیک بدنی، قوی باشید و یک چوب دستی محکم نیز لازم است. قبل از هر قدم، منطقه ی اطراف خود را کاملا بررسی کنید و با اطمینان به جلو بروید، به خصوص در دامنه های شیب دار که یک سقوط می تواند فاجعه بار باشد.

 

هوای غیرقابل پیش بینی

پاییز فصلی با طیف گسترده ای از تنوع آب و هوایی می باشد. شما می توانید مسیر خود را با یک پیاده روی آفتابی شروع کنید و در پایان روز از یک هوای سرد زمستانی لذت ببرید. لازم است قبل از شروع پیاده روی از سازمان هواشناسی منطقه، اطلاعاتی در مورد آب و هوای آن روز کسب کنید. اگر با آب و هوای بد و شرایط ناپایدار روبرو هستید، بهتر است اگر می توانید کوهنوردی را برای روز دیگری بیاندازید و اگر نه، با تجهیزات کامل و مناسب در برابر باران و برف و با آگاهی درست از خطر بهمن سفر خود را آغاز کنید.

 

ساعات کمتری در روز

 

نکات مهم در کوهنوردی

 

در تابستان می توانید تا نزدیک ساعت 9 غروب در نور پیاده روی کنید اما در فصل پاییز اگرچه چشم انداز و ویوها بسیار زیبا تر هستند، اما روزها نیزکوتاه ترند. با حرکت زمین از اعتدال پاییز به ایستگاه زمستانی، خورشید خیلی زودتر غروب می کند. این بدان معناست که حیات وحش، فعالیت های خود را زودتر آغاز می کند و ممکن است شما به دلیل دیدن و لذت بردن از مناظر زیبا، پیگیری زمان را از دست بدهید و در بازگشت با تاریکی هوا روبرو شوید. با کمک چراغ قوه راه برگشت خود را پیدا کنید.

 

فصل شکار

پاییز فصل شکار است و هر ساله شکارچیان برای تعقیب آهو، گوزن و سایر حیوانات به طبیعت می آیند. این بدان معنی است که کوهنوردان باید احتیاط کنند. کوهنوردان به راحتی می توانند در طبیعت در کنار شکارچیان روزهای خود را بگذرانند و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند، اما باید مراقب شیوه های شکار نیز باشند. بهتر است کوهنوردان از پیاده روی در مناطق شکار عمومی به ویژه در چند روز اول پاییز خودداری کنند و برنامه زمانی شروع و پایان فصل شکار را از سازمان مدیریت استانی حیات وحش منطقه به دست آورند. حتما به یاد داشته باشید هنگام پیاده روی در هر نقطه از طبیعت در فصل شکار، لباس نارنجی با تن تند و یا سایر رنگهای روشن و جیغ بپوشید تا شکارچیان با بتوانند شما را ببینند.

 

چند نکته مهم

 

اگرچه مگس و پشه ها تا بهار آینده عقب نشینی کرده اند اما برای اینکه در طبیعت از گزند حشراتی نظیر کنه درامان باشید، حتماً لباس گرم خود را با شلوارهای بلند جفت کنید تا توسط آنان آسیبی به شما نرسد. پماد گزیدگی و اسپری حشره کش به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

 

ملزومات کوهنوردی برای کاشفان پاییز

 

نکات مهم در کوهنوردی

 

1-ابزارهای جهت یابی

ابزارهای جهت یابی معمولاً شامل نقشه، قطب نما ، ردیاب GPS و یک چراغ یاب شخصی (PLB) می باشد. در واقع، دستگاه های GPS مانند ردیاب شخص می توانند همه این موارد را برای راحتی در کوله پشتی شما جایگزین کنند. ردیاب شخصی به دلیل امکانات و قابلیت های بالا می تواند برای کوهنوردان یک برگ برنده باشد و در صورت بروز هر گونه مشکلی برای فرد و جدا شدن او از گروه، شخص به راحتی می تواند مسیر بازگشت را پیدا کرده و به گروه بازگردد.

 

در این باره بخوانید: مزیت استفاده از ردیاب های شخصی در سفر

 

2.  لوازم نورپردازی

روزهای پاییز بسیار کوتاهند و با اینکه تلفن همراه شما دارای چراغ قوه است، اما به یاد داشته باشید که تقریباً در طول مسیر از دیگر آپشن های گوشی خود مانند  GPS برای ردیابی مسیر، تماس، موزیک و گرفتن عکس های زیبا استفاده می کنید و ممکن است در زمانیکه به چراغ قوه گوشی نیاز دارید، دیگر شارژی نداشته باشد. بنابراین لازم است  لوازمی مانند چراغهای LED ، چراغهای قابل شارژ ، چراغ قوه و یا فانوس را در کوله پشتی خود داشته باشید.

 

3. محافظت از آفتاب

بله ، می توانید حتی در اواسط پاییز نیز آفتاب بگیرید. ممکن است هوا سردتر باشد، اما خورشید هنوز در آسمان است. ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر را در بین لوازم ضروری در کوله پشتی خود قرار دهید.

 

نکات مهم در کوهنوردی

 

4- کمک های اولیه و لوازم بهداشتی

گذشته از لوازم کمکهای اولیه، ملزومات بهداشتی نیز برای کوهنوردان مهم است. در طول مسیر ممکن است هر اتفاقی برای شما و یا دوستانتان رخ بدهد و آنجاست که وجود کمک های اولیه احساس می شود. لوازم بهداشتی نظیر شامپو، صابون، پدر رخت شویی و ... را هرگز فراموش نکنید زیرا به احتمال زیاد به آنها نیاز پیدا می کنید.

 

5- جعبه ابزار کوچک

حتما در طول مسیر متوجه خواهید شد که یک جعبه ابزار کوچک می تواند بسیاری از مشکلات کوهنوردی شما را برطرف کند و وجو آن الزامیست، بخصوص چاقوها و ابزارات چند کاره بسیار مفید هستند.

 

6-پناهگاه

هر نوع پناهگاه اضطراری در صورت گرفتار یا مجروح شدن در مسیر می تواند شما را در برابر باد و باران محافظت کند. حتما وسایلی مانند کیسه خواب، پتو، پلاستیک کلفت و کیسه زباله بزرگ را در کوله پشتی خود قرار دهید.

 

7- تغذیه

یک کوهنورد به طور میانگین باید حداقل 200 کالری در ساعت مصرف کند. بسته به وزن بدن ، متابولیسم و ​​میزان فشار خون ممکن است بدن فرد به کالری بیشتر و یا کمتری احتیاج داشته باشد. برای سفر یک روزه، غذاهای قابل فساد مانند ساندویچ را بسته بندی کنید. و اگر در حال اردو زدن هستید، غلات، مواد غذایی کنسرو شده و غذای فوری یا مخلوط ها را برای خوردن آماده کنید.

 

نکات مهم در کوهنوردی

 

8- هیدراتاسیون

حتی اگر در پاییز به اندازه تابستان عرق نکنید، آب هنوز عنصر اصلی زندگی است و باید در هنگام انجام کارهایی مانند کوهنوردی و پیاده روی، آن را به مقدار زیادی مصرف کنید. متخصصین توصیه می کنند قبل از شروع به حرکت، حداقل دو لیوان آب بخورید.

 

 

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)