نویگیشن (Navigation ) چیست و چه تفاوتی با جی پی اس دارد؟

سیستم موقعیت یابی جهانی یا جی پی اس و نوگیشن ها از جمله فناوری هایی هستند که در چند سال اخیر نقش مهمی را در زندگی روزمره مردم ایفا می کنند. البته که به خاطر کارایی و کاربردی بودن آنها از محبوبیت زیادی نیز در نزد مردم برخوردار شده اند. بیشتر ما روزانه از هر دو آنها برای راهنمایی در مسیر یا جلوگیری از ماندن در ترافیک استفاده می کنیم. نکته اینجاست که بیشتر افراد تصور می کنند که سیستم های جی پی اس و نوگیشن کارایی و عملکردی مشابه دارند، در صورتیکه این تصور کاملا اشتباه می باشد. اگرچه هر دو این سیستم برای اجرای عملکرد خود از ماهواره های موقعیت یابی جهانی استفاده می کنند ولی خدمات آنها کاملا با هم متفاوت است.

 

نویگیشن

 

اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم سیستم نوگیشن به شما می گوید که کجا هستید و چگونه می توانید به یک مقصد معین برسید درصورتیکه فناوری ردیاب GPS به شما نشان می دهد شخص مورد نظر شما کجا بوده و کجا می رود. در این مطلب از ایران اسمارت ما به این موضوع خواهیم پرداخت که تفاوت بین ردیابی GPS و نوگیشن (Navigation ) دقیقاً چیست؟ بیایید تک تک آنها را بطور جداگانه بررسی کنیم.

 

سیستم نوگیشن (Navigation ) چیست؟

 

اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه نویگیشن را تعریف کنیم باید بگوییم که نویگیشن سیستمی است که مسیریابی را انجام می دهند و عملکردی متفاوت با ردیاب خودرو و انواع دیگر GPS ها دارد. سیستم نویگیشن موقعیت فعلی شما را از طریق اطلاعات ارسالی و دریافت شده توسط سیگنال های ماهواره ای بر روی نقشه نشان می دهد و مهمترین مزیت آن این است که هیچ هزینه ای برای شماایجاد نمی کند. سیستم ناوبری در تلفن های همراه و دستگاه های هوشمند موجود است و شما براحتی می توانید با کمک این سیستم رایگان، مسیرهای مورد نظر خود حتی مسیرهایی که با آنها آشنایی ندارید را براحتی پیدا کنید.

 

اهمیت سیستم نویگیشن

 

مسیریابی نویگیشن

 

عمکرد سیستم نویگیشن به گونه ای است که در روزگار پرمشغله ی امروز، آسودگی و راحتی را برای مردم به ارمغان می آورد. با گسترش مسیرهای ارتباطی داخل و بین شهری و همچنین افزایش حجم ترافیک، گاهی عبور و مرور در شهر برای شما همانند بسیاری از افراد  بسیار سخت می شود. اگر به مسیرهای اصلی و میانبرها آشنا نباشید، برای رسیدن به مقصد باید مسیر طولانی طی بکنید که علاوه بر اینکه زمان زیادی را از شما می گیرد، مصرف سوخت خودرو شما را نیز افزایش می دهد. درصورتیکه با کمک سیستم نویگیشن می توانید با تسلط کامل بر کوتاهترین مسیر ممکن به مقصد برسید و علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان، یک رانندگی لذت بخش را تجربه کنید.

 

 کاربردهای سیستم نویگیشن

 

سیستم نویگیشن کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شوید.

*ناوبری جاده ای و ریلی

*خدمات لجستیکی و حمل و نقل

*برنامه های امنیتی و نظارتی

*پیش بینی هوا و پخش

*ارائه کوتاهترین مسیر برای رسیدن به مقصد

*اداره پست در جهت ارائه مرسولات

*آژانس و پیک های اینترتی

* تخمین زمان رسیدن به مقصد در هنگام ترافیک

* کنترل و مدیریت ترافیک جاده ای

*ارائه مسیر و مکانهای تفریحی ، زیارتی ، مراکز خرید

 

دستگاه جی پی اس چیست؟

 

جی پی اس

GPS یا سیستم موقعیت یابی جهانی، خدمات ردیابی ماهواره ای را ارائه می دهد که در انواع برنامه های تجاری و شخصی کارایی بالایی دارد. این فناوری به روز یک محصول مجزا است که علاوه بر مسیریابی در زمینه کنترل اشیا مانند خودرو و افراد به طور موثر عمل می کند. در کل فناوری جی پی اس به دلیل ارائه امکانات جانبی نسبت و نویگیشن ها، عملکرد وسیع تری دارد.

فناوری جی پی اس در دو نوع نظامی و تجاری تولید و ارائه می گردند.نوع تجاری آن که دقتی با اختلاف دو متر و برای عموم مردم مناسب است در ردیاب خودرو ، موبایل ، رهیاب ها و … استفاده می شود و نوع نظامی آن که دقت به مراتب بالاتری دارد در اتومبیل‌های نظامی ، لباس سربازان و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربردهای سیستم جی پی اس

 

جی پی اس کاربردهای متفاوتی دارد که در ادامه به آن اشاره ی کنیم.

 

1. جی پی اس دستی:

کابردهای این نوع جی پی اس بیشتر در زمینه نقشه کشی و مهندسی است که در تعیین طول و عرض جغرافیایی یک نقطه یا مکان خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

 

2. جی پی اس مسیر یاب:

این نوع GPS به یک مانیتوری مجهز می باشد که به واسطه ذخیره نقشه خیابان ها، جاده های اصلی و فرعی می تواند موقعیت فعلی ماشین یا شخص را بر روی نقشه نشان بدهد. همچنین فرد را برای رسیدن به مقصد مورد نظر از کوتاهترین مسیر، به دو صورت صوتی و تصویری راهنمایی می کند.

 

3. جی پی اس ردیاب:

GPS ردیابی عمدتاً برای ردیابی مکان یا اشخاص مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه این نوع جی پی اس بسیار کوچک است و در شکل و انواع مختلف در بازار موجود می باشند. ردیاب شخصی، ردیاب خودرو، ردیاب حیوانات از انواع آن به شمار می آیند. شما می توانید با نصب این ردیاب بر روی خودرو، علاوه بر مسیر یابی، لحظه به لحظه از محل خودرو خود باخبر شوید و حتی در صورت سرقت، آن را ردیابی کرده و خیلی سریع آن را پیدا کنید.

ردیاب اشخاص که از انواع جی پی اس محسوب می شود در اندازه های کوچک طراحی شده و در جهت ایجاد امنیت افراد سالخورده و مسن، فرزندان کوچک و عزیزان شما مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین ردیاب شخصی برای کنترل و نظارت بر کار کارمندان، ویزیتورها، نگهبانان و ... کاربرد دارد.

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)