چگونه از سالمندان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

اگرچه هنوز هیچ مدرک و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد سالمندان به طور قابل توجهی بیشتر از جوانان در معرض ابتلا به کورونا ویروس هستند، اما کارشناسان پزشکی می گویند اگر افراد بالای 60 سال به این ویروس آلوده شوند، حتی اگر سلامتی عمومی آنها نیز خوب باشد، احتمال شدت گرفتن بیماری در آنها بسیار زیاد است. به دلیل سرعت سریع سرایت این ویروس جدید، این یک واقعیت غیرقابل انکار است: بالاترین میزان تلفات در سالمندان، به ویژه در افرادی است که دارای شرایط خاص پزشکی هستند. آنها در معرض خطر ویژه ای قرار دارند و کارشناسان برخی از این خطرات را به ضعف سیستم ایمنی بدن با افزایش سن نسبت می دهند.

 

محافظت از سالمندان در برابر کرونا

 

از موارد تائید شده در چین تا به امروز، تقریباً 15 درصد از بیماران بالای 80 سال جان خود را از دست داده اند و برای افراد زیر 50 سال ، میزان مرگ و میر بسیار پایین تر و کمتر از 1 درصد می باشد. به همین دلیل افراد سالمند و خانواده هایشان باید اقدامات احتیاطی اضافی را در جهت سلامت خود در نظر بگیرند. روش های زیادی توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، سازمان بهداشت جهانی ، متخصصان جراحی و متخصصان بیماریهای عفونی توصیه شده است.

روش مقابله با این ویروس در هر کشور متفاوت است و دریافت اطلاعات مربوط به سازمان بهداشت عمومی کشور می تواند بسیار مفید و سودمند باشد. با این حال ما در این مطلب از ایران اسمارت بیشتر در مورد چگونگی و راهکارهای محافظت از سالمندان در برابر کرونا ویروس می پردازیم.

 

5 اقدام مهم در جهت محافظت سالمندان در برابر کرونا ویروس

 

سالمندان و افرادی که مبتلا به بیماری های مزمنی مانند بیماری ریه ، سرطان ، نارسایی قلبی ، بیماری مغزی ، بیماری کلیوی ، بیماری کبد ، دیابت هستند باید در نظر داشته باشند که به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیش از مردم عادی خطر مرگ آنها را تهدید می کند. این افراد باید تا حد ممکن از رفتن بین جمعیت و شلوغی خودداری کنند و اقدامات زیر را انجام بدهند.

 

محافظت از سالمندان در برابر کرونا

 

1 – سالمندان و افراد دارای بیماری مزمن لازم است تا داروهای خود را به طور منظم مصرف کرده و با خوردن غذاهای سالم و سبزیجات تازه ایمنی بدن خود را بالا ببرند. بهتر است این افراد داروها، مواد غذایی، ملزومات ضروری و ... را برای چندین هفته تهیه کنند تا مجبور به خروج از خانه نشوند.

 

2- بهداشت فردی را بیش از پیش رعایت کنند. شستن دستها به طور مکرر با آب و صابون و برای حداقل 20 ثانیه یک توصیه اساسی است، همچنین در مواردی که نمی توانند دستهای خود را بشویند، بهتر است از ژل های ضدعفونی کننده استفاده کنند. روزانه سطوح خانه و وسایل الکترونیکی پر مصرف مانند گوشی تلفن، تبلت، لپ تاپ و ... را  ضد عفونی کنند.

 

3- برخی از سالمندان با فرزندان خود در یک منزل زندگی می کنند و اعضای خانواده از چند نسل می باشند. بنابراین لازم است تا خانواده ها این نکات را در نظر بگیرند.

*از کودکان و دیگر اعضای خانواده بخواهند تا فاصله یک متری را رعایت کنند.

*بهتر است وسایل شخصی، لیوان ، بشقاب، قاشق و ... افراد سالمند را از دیگران جدا نمایند.

*در صورت امکان سرویس بهداشتی و اتاق اختصاصی برای آنها انتخاب کنند و در غیر این صورت سرویس بهداشتی منزل را به طور مکرر ضدعفونی کنند.

* از لمس، بغل کردن و بوسیدن سالمندان جدا خودداری کنند.

* سجاده، چادر نماز، مهر و تسبیح شخصی برای افراد سالمند اختصاص دهند.

*خرید و تهیه مایحتاج و امور روزمره خارج منزل خود را به فرد دیگری غیر از عضو سالمند بسپارند.

*ترجیحا غذاهای پخته شده کامل برای سالمندان تهیه شود.

* در صورت داشتن علائم سرفه، عطسه و تب در عضو سالمند در منزل کلیه نکات مراقبتی برای سالمند را فراهم و محیط استراحت وی را مکررا ضدعفونی کنند.

*در صورت داشتن تب و سرفه و عطسه در هرکدام از اعضا خانواده، حتما از ماسک استفاده نمایند.

 

4- افراد سالمندی که به تنهایی زندگی می کنند، لازم است تا اطلاعات کافی در مورد علائم، نشانه ها و ... در مورد ویروس کرونا  به دست بیاورند تا درصورت بروز هر کدام از علائم با دکتر خود مشورت کنند. همچنین خانواده این افراد برای اینکه نگرانی کمتری در مورد آنها داشته باشند، می توانند یک ردیاب شخص برای سالمند خود تهیه کنند. درواقع استفاده از ردیاب شخصی گامی موثر در جهت محافظت از سالمندان خانواده به شمار می آید. زیرا می توانیم در هر لحظه از زمان از وضعیت و موقعیت مکانی فرد سالمند خود باخبر شویم و در صورت لزوم به طور شخصی و یا از طریق مناسب به کمک او برسیم.

 

5- سالمندان باید با افراد نزدیک خود ارتباط برقرار کنند. اکنون زمان مکالمه با افرادی است که باید در برنامه روزانه شما گنجانده شده اند زیرا در صورت بیمار شدن ممکن است به کمک آنها نیاز پیدا کنید. در صورت بروز عفونت Covid-19 در جامعه شما، با اعضای خانواده ، سایر اقوام و دوستان خود صحبت کنید تا پاسخ خود را دریافت کنید. اگر محله شما دارای یک وب سایت یا صفحه رسانه های اجتماعی است، عضو آن شوید تا اخبار لازم را کسب کنید.

 

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)