چگونه تصادفات جاده ای را کاهش دهیم؟

هر ساله با تعداد زیادی از افراد درگیر در تصادفات جاده ای روبرو هستیم. بیشتر این افراد مسافران و عابران بی گناهی هستند که به دلیل رفتار بی پروای یک راننده در رانندگی با آسیب های بسیار دردناک و حتی فراتر از آن با مرگ مواجه می شوند. متخصصان بر این باورند یکی از بهترین راه های مقابله با این چالش، نصب دستگاه های ردیاب خودرو جی پی اس دار بر روی خودرو می باشد.

شایع ترین علل تصادفات مرگبار خودرو شامل سرعت بالا و حواس پرتی راننده به دلیل استفاده از تلفن های همراه است. سرعت زیاد جان بسیاری از افراد را می گیرد و یا آنها را از کار افتاده و معلول جسمی و روانی می کند. بیشتر این تصادفات در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار شایع است. حواس پرتی از پیام کوتاه، تماس ، مکالمه و ... ، از دیگر عوامل تصادفات جاده ای به شمار می آید.

 

کاهش تصادفات جاده ای

 

امروزه فناوری ردیاب خودرو به دلیل کاربردها و امکانات بیشمار در بین صاحبان خودرو، شرکت های سازمانی و تجاری و ... از محبوبیت زیادی برخوردار است. قطعا یکی از مهمترین دلایل استفاده مالکان خودرو و صاحبان مشاغل از ردیاب های خودرو در کشورهای توسعه یافته، امنیت و حفظ دارایی های ارزشمند آنها می باشد. استفاده از ردیاب خودرو نه تنها از سرقت وسایل نقلیه جلوگیری می کند، بلکه با نظارت و گوشزد کردن عادات بد رانندگی آنها می توان تا حد زیادی از تصادفات جاده ای و آثار مخرب آن جلوگیری کرد. کاهش تصادفات هم از صدمه دیدن رانندگان جلوگیری می کند و هم مانع از تحمیل هزینه های اضافی ناشی از خسارت می شود و در آخر بر بازده کلی شرکت تأثیر مثبت دارد.

 

چگونه  فناوری ردیاب خودرو می تواند مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای را کاهش دهد؟

 

باید بگوییم استفاده از ردیاب خودرو به روش های گوناگون می تواند تصادفات جاده ای را کاهش دهد. صاحبان خودرو شخصی و مدیران شرکت های تجاری، سازمانی و حتی دولتی و دیگر کسب و کارها می توانند با یک سرمایه گذاری خیلی کوچک، منافع زیادی را در بلند مدت به دست آورند. برخی از ویژگی های موثر ردیاب خودرو در کاهش تصادفات جاده ای عبارت است از:

 

1-اعلام هشدار در صورت بالاتر رفتن سرعت خودرو بیش از سرعت مجاز

2- محاسبه و نمایش سرعت خودرو به صورت لحظه به لحظه

3- بررسی ورود و خروج به یک محدوده‌ی خاص جغرافیایی تعیین شده

4- قابلیت استعلام و دریافت سرعت خودرو توسط پیامک

5- اعلام هشدار در صورت بروز نقص فنی و بررسی وضعیت راننده با امکان نصب میکروفن

تجربه و آخرین مطالعات انجام شده نشان می دهد اگر بر روی رفتار رانندگان در حین رانندگی نظارت شود و آنها از این موضوع با خبر باشند، مسولیت بیشتری احساس کرده و از انجام کارهای پرخطر مانند سرعت بالا، مکالمه در حین رانندگی و ... اجتناب می کنند. آنها تلاش می کنند تا ضمن رعایت قوانین با سرعت مطمئنه به سوی مقصد حرکت کنند. بدون شک این تغییر رفتار رانندگان درکاهش تصادفات رانندگی و خطرات مرگبار ناشی از آن ارتباطی مستقیم دارد.

 

کاهش تصادفات جاده ای

 

 علاوه بر صاحبان کسب و کار، صاحبان خودروهای شخصی نیز می‌توانند با استفاده از دستگاه ردیاب عادات بد رانندگی خود، افراد خانواده‌ و به خصوص فرزندان جوان خود را اصلاح کنند. احتمال بروز تصادفات جاده ای بین جوانان در مقایسه با سایر گروه های سنی بسیار بیشتر است. خطر تصادف به ویژه در شش ماه اول بعد از دریافت گواهینامه بسیار زیادمی باشد. براساس تحقیقات انجام شده، جوانان معمولا موقعیتهای بالقوه خطرناک را دست کم گرفته و احساس می کنند که شکست ناپذیریند و همچنین فراموش می کنند که چگونه این تصمیمات بد می تواند به آنها آسیب های جدی و گاها جبران ناپذیر برساند.

از این رو امروزه اغلب موارد والدین برای راحتی خیال خود به ردیاب شخصی و خودرو روی می‌آورند، چنین رویکردی کاملاً منطقی و قابل درک است و بی تردید می تواند احساس امنیت و آرامش را برای آن ها به ارمغان آورد. از این گذشته با وجود فناوری ردیاب، فرزندان احساس استقلال بیشتری می کنند و این یک موقعیت برد-برد برای والدین محسوب می شود. این مسئله در مورد افرادی با پیشینه‌ی رانندگی خطرناک و افراد جوانی که در حال تعلیم رانندگی هستند اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. زیرا آنها به کمک ردیاب خودرو می‌توانند همواره سرعت و مسیر فرزندان خودرا زیر نظر بگیرند و از بروز هر گونه تصادف جاده ای و تحمیل خسارت‌های جبران ناپذیر جانی و مالی جلوگیری کنند.

 

در این رابطه بخوانید: چگونه خطرات حوادث رانندگی در نوجوانان را کاهش دهیم؟

 

نتیجه گیری :

ردیابی وسایل نقلیه نه تنها در ایمنی ناوگان وسایل نقلیه بلکه در حفظ جان راننده نقش مهمی را ایفا می کند. فناوری جی پی اس در ردیابی و نظارت بر وسایل نقلیه بسیار مناسب است. به جرات می توان گفت: نصب ردیاب ماشین GPS برای همه وسایل نقلیه الزامی است. ردیاب نه تنها از سرقت خودرو توسط سارقان محافظت می کند بلکه در جلوگیری و کاهش تصادفات جاده ای نیز نقش اساسی دارد.

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)