چگونه فناوری ردیابی ناوگان طی چند سال گذشته متحول شده؟

اگر به یاد داشته باشید، تنها چند دهه پیش بود که ناوبری ناوگان به نقشه های کاغذی بسیار وابسته بود. نقشه های فیزیکی در ناوگان حمل و نقل یک ضرورت محسوب شده و تقریباً در همه وسایل نقلیه از ماشینهای شخصی گرفته تا کامیون های تجاری یافت می شد. اما به دلیل فناوری، سرانجام استفاده از نقشه های فیزیکی منسوخ شد و کل صنعت مدیریت ناوگان از طریق فناوری ردیابی ناوگان متحول شد. از صرفه جویی در هزینه گرفته تا پیشرفت در بهره وری را می توان از منافع زیاد حاصل از این صنعت نام برد.

مدیریت سازمان های مرتبط با ناوگان حمل و نقل با ورود فناوری های پیشرفته مانند telematics، ناوبری GPS و نرم افزار مدیریت ناوگان تغییر کرده است. فناوری GPSو ردیاب خودرو مدیران ناوگان را قادر می سازد تا ردیابی مکان، پیگیری و نظارت بر ناوگان وسایل نقلیه خود را بر اساس زمان واقعی انجام دهند. همچنین سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) در زمینۀ کاهش هزینه‌های بیمه و مصرف سوخت بسیار تاثیرگذار است. این سیستم‌های ردیابی خودرو پیشرفته بر پایۀ ارتباطات بدون سیم ماهواره‌ای می باشد تا بتواند یک مخابرات دوطرفه همراه با ردیابی دقیقه-به-دقیقۀ خودرو و گزارش‌گیری از موقعیت، سرعت و فعالیت‌های دستگاه متحرک را فراهم آورد.

یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب، علاوه بر تعیین دقیق مکان هر وسیله، اطلاعات دقیقه-به-دقیقه از وضعیت ترافیک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بدین ترتیب تاخیر حرکت ناوگان کاهش یابد. سیستم‌های پیشرفته‌تر نیز به مدیران اجازه می‌دهند فعالیت‌های ناوگان را به طور استراتژیک‌تری طرح‌ریزی و مدیریت کرده تا میزان کارکرد را کاهش داده و ترافیک، آب و هوا و عملکرد کارمندان در مسیر را زیر نظر بگیرند.

با ایران اسمارت همراه شوید و از قابلیت های بیشتر فناوری ردیابی ناوگان که باعث تغییر و تحول در مدیریت ناوگان شده است، آشنا شوید.

 

فناوری ردیابی ناوگان

 

کاهش زمان

برای راننده کامیون، مدیران شرکت و مشتری هیچ چیز بدتر از این نیست که خودرو در جاده خراب شود زیرا خودرو نمی تواند طبق زمان پیش بینی شده به مقصد برسد. فناوری ردیابی ناوگان به مدیران کمک می کند تا اطلاعات دقیق و واقعی را درمورد سلامتی و وضعیت کار وسیله نقلیه به دست آورند. مدیران به کمک فناوری ردیابی ناوگان می توانند به رانندگان اطمینان دهند تا در صورت خرابی قسمت های حیاتی خودرو مانند ترمز ، چراغ و لاستیک، نزدیکترین مراکز تعمیر خودرو را به آنها معرفی کنند و یا گروه امداد خودرو را برای کمک به سوی آنها  بفرستند.

 

ردیابی دقیق

جی پی اس در فناوری ردیابی ناوگان از جمله مواردی است که کاربرد زیادی دارد. GPS به مدیران ناوگان کمک می کند تا وسایل نقلیه ناوگان را رصد کنند، کوتاهترین مسیرها را برنامه ریزی و تنظیم کرده و رانندگان را با مسیرهای جدید آشنا سازند. از همه مهمتر اینکه مدیران را قادر می سازد تا در مورد شرایط اضطراری، به سرعت واکنش نشان دهند و با فرستادن لوکیشن دقیق خودرو به کمک ردیاب ماشین از گروه های امداد جاده ای کمک بگیرند.

 

کنترل مصرف سوخت

فناوری ردیابی ناوگان مانند telematics به طور غیر قابل باوری بهره وری ناوگان را افزایش می دهد. این فناوری به ناوگان کمک می کند تا اطلاعاتی در مورد عادات رانندگان ناوگان جمع آوری کنند. این اطلاعات در مورد شتاب زیاد یا سرعت زیاد به مدیر ناوگان امکان می دهد تصمیم گیری آگاهانه ای درباره آموزش رانندگان درباره کاهش مصرف سوخت با رانندگی وسیله نقلیه با سرعت مطلوب اتخاذ کند. به دلیل این داده ها، فناوری ردیابی ناوگان به کاهش مصرف سوخت بین 10 تا 15٪ در سال کمک کرده است.

 

فناوری ردیابی ناوگان حمل و نقل

 

نظارت بر کارمندان

گذشته از نظارت بر عادات راننده، فناوری ردیابی ناوگان به مدیران امکان می دهد تا مسیر وسیله نقلیه و نحوه اعزام را دقیق برنامه ریزی کنند، سلامتی و ایمنی کارمندان را در نظر بگیرند، کارایی کارکنان و زمان کار را آنها بهبود بخشند، وظایف خاص کارمندان و ساعتهای تغییر شیفت کاری را تنظیم کنند، با کارمندان در ارتباط باشند و... . مدیران ناوگان می توانند از طریق میزان کنترل و داده هایی که از فناوری ردیابی ناوگان به دست آورده اند، کارایی و ایمنی وسایل نقلیه ناوگان خود را بهبود بخشیده و همچنین دارایی های خود را افزایش دهند.

 

جلوگیری از سرقت خودرو

سرقت وسایل نقلیه ناوگان همچنان مورد توجه سارقان بوده و است. گذشته از سرقت وسایل نقلیه، سالانه چندین حادثه سرقت بار و سوخت گزارش می شود که منجر به زیان های مالی زیادی برای ناوگان حمل و نقل می شود. به عنوان یک راه حل، فناوری ردیابی ناوگان به آنها امکان می دهد کنترل از راه دور وسایل نقلیه از قبیل قفل و باز کردن درهای خودرو ، غیرفعال کردن استارت خودرو، شروع یا متوقف کردن سیستم های قابل احتراق و تنظیم پارامترها را برای فعال کردن هشدارها انجام دهند.

 

افزایش سود

فناوری تلماتیکس ترکیبی از دو صنعت مخابرات و اطلاعات است که از طریق فراهم کردن امکاناتی اعم از مسیریابی، مکان‌یابی و اعزام کمک در مواقع اضطراری هزینه های عملیاتی را به میزان قابل توجهی كاهش داده و منجر به افزایش سود می شود. با استفاده از داده های زمان واقعی ، مدیران ناوگان اکنون می توانند عرضه و تقاضا را بهتر مدیریت کنند.

 

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)