5 نکته مهم در مراقبت از بیماران آلزایمری

سالمندان آلزایمری بیشتر از هر کسی به عشق، دوست داشتن و کمک نیاز دارند. بیماری آلزایمر نوعی اختلال در عملکرد مغز می باشد که به مرور زمان بر توانایی های ذهنی افراد اثر گذاشته و کنترل آنها را از دست بیمار خارج می کند. معمولا این بیماری در بین 2 تا 5 درصد از افراد سالمند جامعه ما وجود دارد. از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و ... از علائم این بیماری به شمار می آیند.

به مرور زمان و با پیشرفت بیماری، این افراد به فراموشی دچار شده و حتی در مورد فعالیت های زندگی روزمره (ADL) مانند غذا خوردن ، لباس پوشیدن و بهداشت عمومی با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد. این مشکلات باعث تغییر در رفتار بیمار شده و مراقبت از آنان را برای خانواده ها بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد کرد به نحوی که گاهی خانواده ها را دچار سردرگمی می کند.

 

بیماران آلزایمری

 

متأسفانه ،ماهیت بیماری آلزایمر به گونه ای است که قابل برگشت نمی باشد. سوال این است که چگونه خانواده ها  می توانند به بیماران مبتلا به آلزایمر خود کمک کنند؟ روش ها و نکاتی وجود دارد که می تواند انجام فعالیت های روزمره را برای آنها آسانتر کند. این نکات شامل موارد زیر می باشد پس با ما را تا پایان مطلب در ایران اسمارت همراه کنید.

 

نکات مهم در مراقبت از افراد مبتلا به آلزایمر

 

1. ایجاد یک محیط امن و آرام برای بیمار

 

فراهم کردن آسایش و ایجاد یک محیط امن اولین و مهمترین نکته ای است که خانواده ها باید آن را در نظر بگیرند. اما به یاد داشته باشید که منظور از ایمن نگه داشتن آنها ، تضعیف استقلال آنها نمی باشد. از آنجا که این افراد به دلیل مصرف دارو ممکن است مشکلاتی در حفظ هماهنگی و تعادل داشته باشند لازم است تا اشیا تیز و خطرناک را از اطراف آنها دور نگه داریم و بر روی درب و پنجره ها، قفل و حفاظ مناسب قرار دهیم.

امروزه با پيشرفت هاي تکنولوژي و با کمک فناوری ردیاب، خانواده های نگران می توانند بدون سلب اختیارات و استقلال سالمندان آلزایمری خود، نظارتی مستمر بر رفتار و کارهای آنها داشته باشند. همچنین استفاده از ردیاب اشخاص مي تواند زندگي را به کام سالمندان آلزايمری، جنون و زوال عقل دست و پنجه نرم مي کنند، شيرين کند. در واقع استفاده از ردیاب شخص گامی موثر در جهت محافظت از این افراد خانواده به شمار می آید. زیرا خانواده ها می توانند در هر لحظه از زمان از وضعیت و موقعیت مکانی فرد سالمند آلزایمری خود باخبر شوند و در صورت لزوم به طور شخصی و یا از طریق مناسب به او کمک کنند.

 

SMARTTECH A-21

 

SMARTTECH A-21

 

ردیاب شخصی A21P دارای ظاهری زیبا با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا دارای شنود و مکالمه دوطرفه جهت ارتباط صوتی در مواقع ضروری با عزیزان شما می باشد. این دستگاه دارای سیستم شارژمگنتی بوده و به همین دلیل مقاوم در برابر آب خوردگی می باشد. به همراه این ردیاب کوچک یک بند مخصوص برای افراد و یک کاور و قلاده زیبا برای حیوانات قرار گرفته که دامنه کار این دستگاه را افزایش می دهد. با انتخاب نوع عملکرد ارسال موقعیت مدت زمان کار دستگاه با هربار شارژ متغیر می باشد که حالت پیش فرض و پیشنهادی دستگاه ارسال در بازه زمانی 10 دقیقه می باشد و در این حالت سه روز متوالی برای شما کار خواهد کرد.

 

2. یک روال را حفظ کنید

 

یک روال قابل کنترل برای ایجاد احساس استقلال شخصی که دارای آلزایمر است، بسیار مهم می باشد. لازم نیست این روال خیلی گسترده باشد و تنها کافیست که بیمار آلزامری بتواند آن را در انجام فعالیتهای اساسی زندگی روزمره رعایت کند. به این معنا که بیمار کارهای روتین روزمره خود را بر طبق زمان مشخص و به ترتیب انجام دهد.

 

3. او را بر سر کار بگذارید

 

کار، به معنای سپردن وظایف سنگین خانه و یا بیرون نیست که بیمار را خسته کند بلکه منظور این است که او را مشغول نگه دارید. سالمند آلزایمری خود را از انجام کارهای خود منع نکنید. به او اجازه دهید تا در شستن ظرف ها و لباس ها به شما کمک کند ، حتی اگر مجبور شوید  مجدداً آنها را دوباره انجام دهید. بگذارید سرش گرم باشد و احساس مفید بودن بکند.

 

در این رابطه بخوانید: ردیاب سالمندان

 

 

تمرینات بدنی سالمندان آلزایمری

 

4. تمرینات بدنی و ذهنی ارائه دهید

 

ورزش برای حفظ سلامتی بیماران آلزایمری مانند هر انسان دیگری ضروری است. شاید بهتر باشد بگوییم که این موضوع حتی برای افراد بیماران و سالمندان آلزایمری از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا زمان استقلال جسمی آنان را بیشتر می کند. خانواده ها باید فعالیت ها را با توجه به توانایی ها و علاقه ی آنان انتخاب کنند. هرچه لذت بخش تر باشد، مزایای آن نیز بیشترخواهد بود. بازی ها ، پازل ها ، جدول کلمات متقاطع و حتی سودوکو می تواند به آنها کمک کند تا حافظه خود را حفظ کنند. فراموش نکنید که آنها را برای پیاده روی های منظم یا دوچرخه سواری همراهی کنید تا آنها بتوانند با قدرت فعالیت خود را به پایان برسانند.

 

5. لباس مخصوص تهیه کنید

 

مخصوص لزوماً به معنای لباس های عجیب و غریب یا خنده دار نیست ، بلکه برای کسی که بیماری آلزایمر دارد، پوشیدن لباس راحت باید در اولویت اصلی قرار بگیرد. فقط از کفشهایی با بندهای کشی، پیراهن های گشاد زیپ دار و ژاکت استفاده کنید، تا بیمار در آن راحت باشد. خانواده ها باید کمد لباس این افراد را خود مرتب کنند و لباس و دیگر وسایل ضروری را در فضایی در دسترس قرار بدهند.

 

6. در صورت لزوم کمکهای دیگری را ارائه دهید

 

برخی از کمکها ، مانند عصا، می تواند به سالمند آلزایمری شما کمک کند تا کارهای خود را بهتر انجام دهد. با این حال، برای بهتر شدن زندگی بیماران آلزایمری موارد زیادی وجود دارد. به عنوان مثال چنگال ها و قاشق های مخصوص طراحی شده که می تواند به آنها کمک کند تا خودشان به راحتی غذا بخورند. میله های محکم و ایمنی که در حمام و دسشویی به دیوار چسبانده می شوند، می توانند راحتی و امنیت بیمار شما را در آنجا افزایش دهد.

 

سرگرمی برای بیماران آلزایمری

 

سرگرمی برای بیماران آلزایمری

 

اگرچه آلزایمر درمان قطعی ندارد ولی شما می توانید با کمک گرفتن از بازی های فکری و سرگرمی بیماران آلزایمری، تا حدود زیادی مانع پیری زودرس مغز و از بین رفتن سلول های خاکستری جلوگیری شوید. با پیر شدن سلول های مغز به تدریج عملکرد مغز نیز متوقف شده و زوال عقل ایجاد خواهد شد. بهترین روش برای جلوگیری از بروز این اتفاق، فعال نگاه داشتن مغز می باشد. پازل و بازی تکرار لیست از جمله سرگرمی های مفید برای سالمندان آلزایمری است که بسیار تاثیرگذار می باشد.

 

حل کردن پازل

پازل از جمله سرگرمی های موثری است  که می توان در جهت تقویت حافظه سالمندان آلزایمری از آن استفاده کرد. بهتر است برای این منظور با قطعات ساده، بازی پازل را آغاز کنید و به مرور تعداد قطعات را افزایش بدهید. ابتدا اجازه دهید تا سالمند تصویر تکمیل شده را نگاه کند و سپس از او بخواهید با چیدن تکه های پازل کنار هم، تصویر را کامل کند.

 

بازی تکرار لیست

بازی تکرار لیست از جمله سرگرمی های دیگری است که به بهبود حافظه و درمان سالمندان  آلزایمری کمک می کند. بیشتر افراد این بازی را تجربه کرده اند و می توان آن را جزء سرگرمی های سالمندان آلزایمری دانست که می تواند به تقویت حافظه آنان کمک کند.

این یک بازی گروهی است که از 2 تا 4 نفر می توانند در آن شرکت نمایند. بازیکن اول با گفتن یک کلمه بازی را آغاز می کند و سپس بازیکن بعدی، ضمن تکرار کلمه بازیکن اول باید یک کلمه جدید را نیز اضافه کند. به این ترتیب لیستی از کلمات ایجاد می شود که هر بازیکن باید این لیست را بیان کرده و کلمه دیگری به آن اضافه کند. این بازی را می توان یک سرگرمی موثر و در عین حال مهیج برای سالمندان آلزایمری دانست که قدرت تمرکز و حافظه آن ها را در آنها تقویت می کند.

 

طول عمر بیماران آلزایمری

 

دکترامینی ‌هرندی متخصص مغز و اعصاب درباره طول عمر افراد این گونه آلزایمری بیان می کند: طول عمر این بیماران به طور متوسط ۸ سال بوده این اختلال سیر پیش رونده دارد و خیلی نمی‌توانیم مانع از پیشرفت آن شویم بنابراین داروهایی که برای درمان این عارضه استفاده می‌شوند تنها می‌تواند علائم بیمار را در مراحل خفیف و متوسط کنترل کنند؛ ما امروز می‌توانیم با روش‌های تصویربرداری پیشرفته، ۱۰ سال پیش از آن که علائم در فرد بروز پیدا کند وجود آلزایمر را در او تشخیص دهیم.

امینی‌هرندی درباره روش‌های پیشگیری از اختلال آلزایمر گفت: داشتن سبک زندگی سالم و دوری از مصرف مواد سمی و فلزات سنگین مانند آلومینیوم و افزایش سطح آمادگی ذهنی و مغزی به ما کمک می‌کند که از ابتلا به آلزایمر در امان باشیم.

60 تا 80 درصد مغز بیماران آلزایمری زوال عقل را شامل می‌شود که منجر به ایجاد مشکلاتی در حافظه، قدرت تفکر و رفتار فرد می‌شود. به گزارش «مدیکال دیلی»، آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده، پیچیده و دشوار است. در مراحل پایانی این بیماری، بیماران اشتهای خود را نیز از دست می‌دهند و توانایی برقراری ارتباط شفاهی، توانایی حرکت بدون کمک و تشخیص اعضای خانواده و دوستان خود را ندارند. با این وجود، مرگ بیماران مبتلا به آلزایمر به طور معمول در نتیجه مشکلات تنفسی، سینه پهلو، عفونت یا ایست قلبی رخ می‌دهد.

 

طول عمر بیماران آلزایمری

 

مراکز نگهداری بیماران آلزایمری در تهران

 

سالمندان آلزایمری به تنهایی نمی توانند زندگی کنند و به مراقبت نیاز دارند. اگر در خانواده خود سالمند آلزایمری دارید و به دلیل مشغله های زندگی نمی توانید به خوبی از او نگهداری کرده و دائما استرس و نگران سلامت او هستید، مراکز نگهداری بیماران آلزایمری بهترین مکان برای عزیزان شما می باشند. مراکز نگهداری بیماران آلزایمری با داشتن امکانات لازم و خدمات کافی می توانند مکانی امن برای زندگی سالمندان آلزایمری باشند.

 

مرکز سالمندان فرمانیه

 مرکز سالمندان فرمانیه یکی از مراکز نگهداری بیماران آلزایمری در تهران است که به عنوان بهترین مرکز سالمندان خصوصی به مانند هتلی ۵ ستاره با کادری حرفه ای و مجرب برای کهن سالان و توان خواهان گرامی طراحی گردیده است. بخش های این مرکز بر اساس شرایط فیزیکی ، روحی و شناختی به صورت جزا می باشد.

این مرکز جزو معدود مراکزی در کشور می باشد که در تمامی شیفت ها (صبح ، عصر و شب ) با کارشناسان پرستاری به عنوان مسئول شیفت همکاری دارد. از جمله وظایف مسئولین شیفت رسیدگی به وضعیت سالمندان. ثبت و اجرای دستورات دارویی و درمانی پزشک ، پیگیری وضعیت تغذیه ، پیگیری نیازهای ایشان ، انجام امور پرستاری و دیگر موارد می باشد.

 

آسایشگاه سالمندان مهرگان

آسایشگاه سالمندان مهرگان یکی دیگر از مراکز نگهداری بیماران آلزایمری در تهران می باشد.  این مرکز از سال 1381 شروع به کار نموده است. یکی از معتبرترین مراکز سالمندان خصوصی در تهران می باشد که با هدف ایجاد محیطی صمیمی و آرام به منظور رفاه حال بیشتر جامعه و با تکیه بر احوال توانبخشی و درمانی و مراقبتی بنیان گذاری گردیده است. این مجموعه خدماتی نظیر مراقبتی، پرستاری، درمانی و توانبخشی، تفریحی و حمل ونقل را به سالمندان عزیز خود ارائه می دهد.

 

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)