اهمیت شگفت انگیز GPS در جهان امروز

GPS در جهان امروز زندگی روزمره ما را متحول کرده است. GPS یا سیستم موقعیت یابی جهانی، خدمات ردیابی ماهواره ای را ارائه می دهد که در انواع برنامه های تجاری و شخصی بسیار کاربردی و مفید می باشند. درواقع به لطف پیشرفت فناوری، اهمیت GPS در زندگی روزمره ما به سرعت در حال افزایش است.

به عنوان نمونه می توانیم ردیاب خودرو را معرفی کنیم که از سیستم GPS استفاده می کند. کاربردهای این نرم افزار در شرکت های حمل و نقل عمومی، تاکیسرانی ها و حتی خودروهای شخصی بسیار گسترده و فوق العاده می باشد. اکثر شرکت ها اکنون اهمیت فناوری GPS را برای دستیابی به راندمان بهتر درک می کنند و در نتیجه آن خدمات بهتری را نیز می توانند به مردم ارائه بدهند. در حقیقت فناوری GPS ابزاری مفید و قابل اعتماد برای تاجران، شرکت های خصوصی و دولتی و حتی عموم مردم محسوب می شود. هر فناوری هرچقدر هم کامل باشد، مزایا و معایبی دارد که فناوری GPS نیز از این مقوله جدا نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فناوری GPS ما را تا پایان مطلب در ایران اسمارت همراهی کنید.

 

gps

 

مزایای سیستم ردیابی GPS

برخی از مزایای سیستم ردیابی GPS موارد زیر را شامل می شود:

 

1. به یافتن موقعیت مکانی کمک می کند.

 

فناوری GPS ساده ترین راه برای رسیدن به هر مکانی که شما می خواهید را فراهم می کند. قبل از این فناوری افراد برای رسیدن به مکانی مشخص از نقشه استفاده می کردند ولی امروزه دیگر افراد به کمک این فناوری در کوتاهترین زمان و به راحتی مسیر خود را پیدا می کنند. ردیاب های خودرو به این سیستم مجهز می باشند و صاحبان خودرو می توانند در صورت سرقت به کمک این فناوری خودروی خود را پیدا کنند.

 

2. پیمایش آسانتر می شود.

 

با کمک دستگاه های GPS، پیمایش آسانتر می شود. این فناوری جزئیات مربوط به مسیر از قبیل مسافت و کوتاهترین مسیر را ارائه می دهد.

 

3. کاربردهای مختلفی را ارائه می دهد.

 

در سفر حمل ارتفاع سنج های بارومتریک ، قطب نما الکترونیکی، ساعت و تقویم یک دردسر است. در بیشتر دستگاه های GPS ، ارائه این کارکردها علاوه بر امکانات ناوبری GPS سفر را برای شما جالب و لذت بخش می کنند.

 

4. ردیابی وسایل نقلیه و کارمندان

 

سازمان های دولتی و خصوصی می توانند همواره با استفاده از فناوری مدرن ردیاب و جی پی اس خودرو، بر روند کاری کارمندان و خودروهای سازمان خود کنترل و نظارتی کامل داشته باشند. مدیران سازمان با نصب یک ردیاب و جی پی اس خودرو قادرند تا هر لحظه روی نقشه بصورت آنلاین علاوه بر موقعیت لحظه‌ای خودرو از میزان سوخت مصرفی، وزن بارگیری شده، رفتار راننده، تعداد ترمزها و شتاب‌ها، سرعت خودرو و حتی وضعیت کمربند ایمنی نیز آگاه شوند. بدیهی است که این فناوری هم به بهره وری و خدمات بهتر پرسنل سازمان کمک های شایانی می کند و هم رضایت بیشتر مشتریان سازمان را به همراه خواهد داشت.

 

در این رابطه بخوانید: مزایای استفاده از ردیاب در خودروهای سازمانی

معایب سیستم ردیابی GPS :

برخی از معایب سیستم ردیابی GPS شامل موارد زیر است:

 

1. مشکلات سیستم

 

شما نمی توانید کاملاً به دستگاههای ناوبری GPS وابسته باشید زیرا آنها به ماهواره ها تکیه دارند. از این رو ممکن است استفاده از این سیستم در مناطق خارج از محدوده و دور افتاده مانند پوشش گیاهی متراکم ، غارها و دره های عمیق با مشکل روبرو شود.

 

2. قابلیت اطمینان

 

اتمام شارژ از معایب سیستم GPS به شمار می آید. ممکن است در مواقع ضروری شارژ این دستگاه تمام شود و کاربر را با مشکل روبرو سازد. از این رو بهتر است برای جلوگیری از این موارد کابر همواره باتری یدک و یا پاور بانک به همراه داشته باشد.

 

کاربردهای gps

 

3. کاربردهای فناوری GPS

 

فناوری GPS کاربردهای زیادی دارد. در زندگی پر سرعت امروز، یک فناوری نوآورانه مانند GPS  با ارائه برنامه های فوق العاده زندگی را برای مردم آسانتر می کند. در ادامه با برخی از این کاربردها بیشتر آشنا می شویم.

 

4. تامین امنیت آثار هنری و نقاشی

 

آثار هنری همواره با ارزش و گران قیمت است و از این رو همیشه مورد هدف اصلی سارقان قرار می گیرند. کاربران به راحتی می توانند با کمک فناوری GPS کالای سرقت شده را پیدا کرده و باز پس بگیرند.

 

5. جلوگیری از سرقت خودرو

 

هنگامی که دستگاه ردیاب خودرو را بر روی وسیله نقلیه خود نصب کنید، می توانید از موقعیت مکانی لحظه ای خودرو خود با خبر شوید. دستگاه ردیاب به کمک فناوری جی پی اس قادر است موقعیت خودرو را روی نقشه ردیابی کند، بنابراین در صورت سرقت ماشین می‌توان به راحتی مسیر حرکت را دنبال کرد و ماشین را پیدا کرد. دستگاه‌های ردیاب خودرو علاوه بر ردیابی ماشین امکان هشدار در صورت باز شدن درها یا روشن شدن موتور ماشین را به راننده می‌دهند. همچنین راننده می‌تواند ماشین را از راه دور خاموش کند و مانع از سرقت ماشین خود شود.

 

6. مراقبت از سالمندان

 

پيشرفت هاي تکنولوژي در زمينه جی پی اس مانند انواع ردیاب اشخاص راهکار بي نظيري پيش روي خانواده هاي دل نگران قرار داده است. اين دستگاه مي تواند زندگي را به کام افراد مسني که با آلزايمر، جنون و زوال عقل دست و پنجه نرم مي کنند، شيرين کند. درواقع استفاده از ردیاب شخص گامی موثر در جهت مراقبت از سالمندان خانواده به شمار می آید. زیرا می توانیم در هر لحظه از زمان از وضعیت و موقعیت مکانی فرد سالمند خود باخبر شویم و در صورت لزوم به طور شخصی و یا از طریق مناسب به کمک او برسیم.

 

در این رابطه بخوانید: چگونه از والدین سالخورده خود مراقبت کنیم؟

 

7. پلیس و کارآگاهان خصوصی

 

در طی تحقیقات، پلیس و کارآگاهان خصوصی می توانند دستگاه های GPS را به وسایل نقلیه مورد نظر وصل کنند تا به راحتی حرکت مجرمان را ردیابی کنند و از آن به عنوان یک ادله ی محکم استفاده کنند.

 

8. کوهنوردان

 

کوهنوردان اغلب به مناطق ناشناخته می روند و از این رو احتمال گم شدن آنها زیاد است. با استفاده از دستگاه GPS ، یک کوهنورد مفقود شده را می توان به سرعت ردیابی و بازیابی کرد.

 

9. صنعت گردشگری

 

امروزه به دلیل افزایش سن جمعیت جهان در بیشتر تورهای ایرانی و خارجی افراد مسن و آلزایمری وجود دارند که با گم شدن آن فرد، آن هم در کشوری غریب می تواند یک فاجعه ی غم انگیز باشد. شرکت های گردشگری می توانند با استفاده از دستگاه ردیاب خیال خانواده آنها را راحت کنند که در صورت در دسترس نبودن آنها در سریع ترین زمان می توانند موقعیت آنها را پیدا و به کمکشان بروند.

 

10. ردیابی ناوگان حمل و نقل

 

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری ماهواره ای جی پی اس و ردیاب، مدیریت و کنترل در شرکت های حمل و نقل همانند دیگر اصناف دقیق‌تر شده است به گونه ای که مدیران شرکت های حمل و نقل می توانند براحتی از هر فاصله‌ای بر عملکرد و فعالیت پرسنل خود اشراف کاملی داشته باشند و در جهت بهبود وضعیت شرکت خود با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری کنند. یکی از جی پی اس ، نظارت و سازماندهی بهتر حمل و نقل می باشد. به این معنی که سازمان می تواند با هماهنگی بهتر بین بخش حمل و نقل و مشتری، ارتباط با مشتری را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند و رضایت مشتری را به دست آورد.

 

11. ردیابی حیوانات خانگی

 

ردیاب جی پی اس به شما این امکان را می دهد تا همواره از موقعیت مکانی حیوان خانگی خود آگاه شوید. شما می توانید با آسودگی خیال همراه با حیوان خانگی خود به پارک ها یا اماکن تفریحی بروید و در جای مناسب قلاده حیوان خانگی خود را باز کرده و اجازه پرسه زدن به او بدهید. فقط کافیست قبل از این کار ردیاب جی پی اس را به او متصل کرده و با گوشی تلفن همراه موقعیتش را کنترل کنید. ردیاب می تواند در پیدا کردن حیوانات بازیگوش و پیشگیری از گم شدن آنها و همچنین کنترل رفت و آمد آنها در محدوده های جغرافیایی تعیین شده مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)