اگر ماشین به سرقت رفت چه کنیم؟

اگر ماشین به سرقت رفت چه کنیم؟ دزدیده شدن ماشین یکی از بدترین تجربیاتی است که یک راننده می تواند تحمل کند. این اتفاق وحشتناک می تواند استرس زیادی را وارد زندگی افراد کند. افرادی که در این موقعیت قرار می گیرند اغلب نمی دانند که چگونه می توانند وسیله نقلیه دزدیده شده خود را پیدا کنند. با ما در این مطلب از ردیاب همراه شوید تا با روش‌های قطعی و کارآمد جهت یافتن ماشین به سرقت رفته خود آشنا شوید.

 
پیدا کردن ماشین از پلاک

 

راهکارهای پیدا کردن ماشین سرقتی
 

1. استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ

بهتر است در گام اول خونسردی خود را حفظ کنید. کمی خوشبین باشید و استعلام ماشین سرقتی را جدی بگیرید. زیرا ممکن است خودرو خود را در محلی پارک کرده‌ باشید که احتمال منتقل شدن آن به پارکینگ توسط پلیس راهور زیاد است. پس حتما گوشی خودتان را برای دریافت پیام پلیس بررسی کنید. البته این نکته را بدانید که در 3حالت پیامک انتقال خودرو توسط پلیس را دریافت نخواهید کرد:

1. سیم‌کارت خود را عوض کرده‌اید و تغییر شماره را اطلاع ندادید و ثبت نشده است.
2. خودرو را به صورت قولنامه‌ای خریداری کرده‌اید و شماره مالک تغییر داده نشده است.
3.اطلاعات شما به عنوان مالک، در سامانه به روز نشده و شماره مالک جدید ثبت نشده است.

در این شرایط می‌توانید با پلیس 110 تماس بگیرید و استعلام خودرو خود را بگیرید. همچنین شما می توانید شماره پلاک خودرو را به شماره 30005353 ارسال کنید؛ چنانچه پس از دریافت پاسخ متوجه شدید خودرو به پارکینگ منتقل شده است؛ با در دست داشتن مدارک مورد نیاز می‌توانید برای دریافت خودروی خود به پارکینگ مراجعه کنید. اما اگر مطمئن شدید که ماشین شما واقعاً به سرقت رفته است، وقت خود را تلف نکنید!

 

2. اعلام سرقت خودرو؛ تماس با پلیس آگاهی یا ثبت اینترنتی

بعد از اینکه مطمئن شدید که ماشین شما به پارکینگ منتقل نشده (یا اینکه فراموش نکرده‌اید کجا پارک کرده‌اید)، بلافاصله با پلیس آگاهی تماس بگیرید و یا از طریق سامانه اعلام سرقت آگاهی یا ثبت اینترنتی سرقت خودرو، شکایت خود را با آگاهی مطرح کنید. به محض ثبت شکایت شما، فرایند جستجو برای خودرو سرقت شده آغاز می‌شود. اطلاعاتی که پلیس از شما می خواهد:

  • ساخت، مدل، سال و رنگ ماشین شما
  • هر ویژگی متمایز ماشین شما
  • شماره پلاک
  • شماره شناسایی خودرو
  • اطلاعات مربوط به GPS یا سیستم ردیابی خود را، اگر دارید
  • آخرین بار کجا و کی ماشین خود را دیده اید

پیدا کردن ماشین از پلاک یکی از راحت ترین راه های یافتن خودروی سرقتی به حساب می آید. پس از ثبت شکایت شما در آگاهی، اطلاعات پلاک ماشین برای تمام مراکز و واحدهای نیروی پلیس ارسال شده و در صورت مشاهده آن در هر یک از خیابان‌ها و شهرها به سرعت شناسایی خواهد شد.

نکته: هر چه سرعت شما به پلیس در مورد سرقت خودرو بیشتر باشد، احتمال دسترسی شما به خودرو بیشتر می شود. در این شرایط اگر سارق قصد خروج از شهر را داشته باشد، در عوارضی‌ها جلوی او را خواهند گرفت.

 

 استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک

 

3. بررسی دوربین‌های مدار بسته در نزدیکی محل سرقت خودرو

وقتی ماشین شما دزدیده می شود، باید فوراً فیلم دوربین های مدار بسته در نزدیکی محل پارک خودرو را بررسی کنید. چک کردن دوربین های مدار بسته یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن وسیله نقلیه دزدیده شده شماست. با بررسی فیلم های ضبط شده می توانید تصاویر واضح سارق خودرو و راه فرار کلی او را مشاهده کنید. با این شواهد، احتمال پیدا کردن ماشین سرقتی شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

اگر خودروی شما از پارکینگ منزلتان به سرقت رفته، باید دوربین های مداربسته ساختمان را مورد بررسی قرار بدهید در غیر این صورت بهتر است از کسبه و مراکزی که به محل سرقت ماشین شما نزدیک هستند، کمک بگیرید و با مشاهده و بررسی فیلم دوربین های آنها، اطلاعات کافی از زمان دقیق سرقت چهره سارق به دست بیاورید و با ارائه فیلم و مستندات بیشتر به پلیس، هر چه زودتر خودرو خود را پیدا کنید.

نکته: بیشتر ساختمان‌های مسکونی، مراکز خرید و حتی مراکز اداری بدون رویت نامه و مجوز از سوی پلیس، فیلم دوربین هایشان را در اختیار شما نمی‌گذارند. بنابراین بهتر است ابتدا مجوز دسترسی را از مراجع قانونی کسب کنید و سپس به سراغ ساختمان‌های مجاور محل سرقت برای دریافت فیلم دوربین‌هایشان بروید.

 

استعلام ماشین سرقتی

4. بررسی جریمه های راهنمایی و رانندگی

بررسی جریمه های راهنمایی و رانندگی شاید بتواند شما را هر چه زودتر در پیدا کردن خودرویتان کمک کند. زیرا  بیشتر سارقان اتومبیل اصلا ترسی از جریمه دوربین های پلیس ندارند. به همین دلیل با سرعت غیر مجاز و همچنین عبور از چراغ قرمز جریمه می شوند. اینجاست که این جریمه ها می توانند برای صاحب ماشین یک شانس بزرگ باشند. چراکه با دریافت پیامک آن می‌تواند از محدوده و موقعیت‌مکانی اتومبیل خودش اطلاع کافی پیدا کرده و با گزارش آن به پلیس، در پیدا کردن هر چه سریع‌تر ماشین خود کمک کند. پلیس با بررسی زمان و مکان دوربین‌های توشهری و جاده‌ای شناسایی و ردیابی ماشین با شماره پلاک را آغاز می‌کند.

 

این مطلب را نیز حتما بخوانید: بهترین ردیاب برای ماشین های ایرانی [دو پیشنهاد عالی]

 

5. پیدا کردن اوراق‌چی خودرو و خریدار مال مسروقه

پیدا کردن اوراق چی‌های خودور می تواند راهی خوب برای صاحب ماشین سرقتی باشد تا بتواند هرچه سریعتر خودروی خود را پیدا کند. مسلما دزدان ماشین دیر یا زود برای فروش خودرو و یا اوراق نمودن آن دست به کار می شوند و به سراغ مال خرها و اوراق چی های خودرو می روند. آنها برای اینکه پیدا کردن خودرو را دشوار و تقریباً غیرممکن کنند، قطعات آن را جدا کرده و با قیمت ارزان به مال خرها می‌فروشند. با داشتن شماره سریال این قطعات، شاید بتوان ردی از سارق پیدا کرد. علاوه براین حتما به اوراقی‌ها نیز سر بزنید. شاید خودرو خود را در گاراژها و اوراق فروشی‌ها ببینید و از این طریق حداقل بتوانید به دستگیری سارق کمک کنید.

نکته: کسی که مال مسروقه را خریداری می نماید بعنوان مال خر شناخته می شود. مال خر اگر ناآگاه از مجازات و کیفر خرید مال مسروقه  باشد معاف از مجازات خواهد بود. ولیکن طبق قانون مجازات اسلامی مال خر چنانچه آگاه به سرقت و دزدی باشد تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و مجازات می شود.

 

6. ردیابی ماشین سرقتی با انتخاب ردیاب ماهواره‌ای

ردیاب خودرو ماهواره ای یک راهکار سریع و هوشمندانه برای پیگیری ماشین سرقتی محسوب می شود. شما با استفاده از این دستگاه کاربردی دیگر نباید نگران به سرقت رفتن خودروی خود باشید زیرا حتی اگر این اتفاق ناخوشایند برای شما نیز بیافتد، می‌توانید به راحتی و با کمک این دزدگیر ماهواره‌ای موقعیت مکانی ماشین را به پلیس گزارش داده و سارق را به دام بیندازید. به گفته افرادی که در زمینه سرقت شدن خودرویشان تجربه دارند، خرید ردیاب خودرو هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری کاملا اقتصادی و به صرفه می باشد.

 

استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ

 

7. استعلام خودرو سرقتی با شماره پلاک از سامانه پست و پلیس من

یکی دیگر از روش های استعلام خودرو های سرقتی، اپلیکیشن پلیس من بوده که امکان پیگیری ماشین سرقتی را بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره های پلیس برای اشخاص فراهم کرده است. پس اگر مدتی است خودرو شما به سرقت رفته و به پلیس نیز اطلاع داده‌اید، می توانید از سامانه آنلاین پست یا با دانلود نرم‌افزار استعلام خودرو سرقتی پلیس من، لیست ماشین‌های دزدیده شده را استعلام بگیرید؛ ممکن است خودروی شما پیدا شده باشد. در سامانه پست می‌توانید برای پیدا کردن ماشین از پلاک خودرو نیز استفاده کنید.

 

خرید ردیاب خودرو، بهترین و آسانترین راه برای جلوگیری از سرقت خودرو 

اگر با ما تا اینجا این مقاله همراه شده باشید،حتما موافقید که پیدا کردن خودروی سرقتی و گذشتن از مسیر‌های قانونی، بسیار سخت و دشوار است و صبر و حوصله زیادی را می طلبد، تازه ممکن است نتیجه خوبی نیز نداشته باشد. به همین دلیل پیشگیری و مراقبت از خودرو راه‌حل بهتری است. امروزه ابزار‌های مختلفی برای بالا بردن امنیت خودرو در بازار وجود دارد ولی در میان آنها ردیاب خودرو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دستگاه های ردیاب با توجه به کارایی و امکاناتشان، مدل های مختلفی دارند. مسلما بهترین ردیاب خودرو برای ماشین شما، ردیابی است که بتواند پاسخگوی انتظارات شما باشد. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم برای اینکه یک خرید آسان، به‌صرفه و مطمئن داشته باشید، از مشاوران ما در ایران اسمارت حتما کمک بگیرید. ما در ایران اسمارت با عرضه بهترین ردیاب‌ها در تلاش برای تامین امنیت خودروی شما هستیم. برای تهیه و خرید ردیاب خودرو می‌توانید با شماره‌های 02188174086 – 02191017980 تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی سوالات شما هستند.

 

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)