راکت بازرسی چیست و چگونه کار می‌کند؟ معرفی بهترین ابزار پرتابل امنیتی

با افزایش جرم و جنایت، ضرورت راکت بازرسی بدنی  inspection gate به خصوص در مکان های عمومی و دولتی مانند فرودگاهها و سازمان ها کاملا احساس می شود. راکت های بازرسی بدنی برای استفاده روزانه سریع و کارآمد طراحی شده اند تا چاقوها، اسلحه ها و اجسام فلزی را با دقت تشخیص دهند. این یک ابزار جایگزین و مکمل برای اسکنرهای ثابت است که تحرک و انعطاف بیشتری را به ارمغان می آورد. کار با آن‌ها بسیار آسان است و می توانند حجم بالایی از افراد را در زمان کوتاهی بازرسی کنند. امروزه استفاده از راکت های بازرسی بدنی در استادیوم های ورزشی، همایش و اجتماعات، فرودگاه ها، سفارتخانه ها، مراکز امنیتی و نظامی، زندان ها، سازمان های دولتی و .... رایج است. در این مطلب از ایران اسمارت در مورد اینکه راکت بازرسی چیست و چگونه کار می‌کند؟ انواع و بهترین راکت بازرسی بدنی را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

 

راکت بازرسی چیست و چگونه کار می‌کند؟ معرفی بهترین ابزار پرتابل امنیتی

 

راکت بازرسی بدنی چیست؟

راکت بازرسی بدنی که با نام راکت فلزیاب دستی نیز شناخته می شود، به صورت بسیار کارامد ساخته شده است که برای بازرسی سریع بدن جهت پیدا کردن فلزات مختلف در صورت وجود آن‌ها استفاده می‌شود. این ابزار کاربردی با حساسیت بالا به تمام فلزات، می‌تواند به راحتی سلاح‌ها، اشیاء فلزی را در همه شرایط و با رعایت آخرین استانداردهای امنیتی شناسایی کند. این دستگاه‌ها در ابعاد کوچک و از جنس PVC ساخته شده‌اند. قیمت مناسبی دارند و دارای وزن کم، باطری و شارژر هستند و در تمامی‌ محیط‌های دارای سقف و به دور از بارش باران و باد قابل استفاده خواهند بود.

امنیت همیشه یکی از مهمترین نگرانی های روزمره بوده است که خوشبختانه امروزه با رشد علم و فناوری، ابزارهای امنیتی زیادی مانند ردیاب خودرو، راکت بازرسی و ... در دسترس است که می تواند امنیت افراد جامعه، اسناد، مدارک و حتی خودروهای شخصی انها را تامین می کند. راکت بازرسی پرتابل و سبک است و توسط نگهبان‌ها و مسئولان ورود و خروج در ایستگاه‌های بازرسی با هدف جلوگیری از ورود افراد با ابراز‌های غیرمجاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می دانید آمار سرقت خودرو در ایران به طور نگران کننده ای روبه افزایش است و استفاده از ردیاب در جهت امنیت خودرو یک ضرورت محسوب می شود. صاحبان خودرو با نصب جی پی اس خودرو می‌توانند از راه دور از موقعیت جغرافیایی دقیق خودروی خود باخبر شوند.

 

در این رابطه بخوانید: ردیاب خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

 

ویژگی های راکت بازرسی

 

  • امکان تشخیص انواع قطعات الکتریکی همچون تلفن همراه، فلش مموری، ردیاب، دستگاه شنود و غیره
  • امکان تشخیص انواع فلزات آهنی و غیر آهنی
  • مصرف باتری بسیار پایین و نگهداری شارژ بالا
  • قابلیت کم و زیاد کردن سطح حساسیت دستگاه
  • قابلیت شارژ و حمل آسان
  • قابلیت اعلان صوتی و یا ویبره
  • دقت بسیار بالا در تشخیص فلزات

 

راکت بازرسی چگونه کار می کند؟

راکت بازرسی بدنی، ساختار پیچیده ای ندارد. درواقع راکت بازرسی با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف خود، چنانچه به قطعات الکترونیکی یا فلزی نزدیک شود، شروع به اخطار دادن به شخصی استفاده کننده می‌کند و در بیشتر مواقع این کار با صدای بوق و همین طور چراغ چشمک زنی که بر روی خود راکت وجود دارد به همراه است. این ابزار امنیتی به صورت شارژی کار می‌کند و باتری این راکت به گونه ای ساخته شده که می تواند بیشترین مقدار باتری را در خود نگه ‌دارد. همچنین این دستگاه دارای درجه‌بندی مغناطیسی است و هر چه میدان مغناطیسی که ایجاد می‌کند بیشتر و قوی‌تر باشد، سریع‌تر و بهتر می‌تواند فلز و لوازم الکترونیکی را شناسایی کند.

 

4 نکته مهم در هنگام استفاده از راکت بازرسی بدنی

1. راکت بازرسی دستی در هنگام اسکن فرد باید در فاصله 10-5 سانتی متری از بدن قرار گیرد.

2. از دست زدن به بدن یا لباس شخص مورد جستجو با این دستگاه خودداری کنید. با این حال، در برخی موارد، هنگام بازرسی فردی با لباس های بیرونی مانند کت یا پالتو، لازم است راکت  دستی را در فاصله کمتر از 5 سانتی متر به بدن فرد بازرسی شده بیاورید تا در تشخیص اجسام فلزی دچار مشکل نشوید.

3. از فرد بازرسی شده بخواهید که تمام اشیاء فلزی را که همراه او هستند از قبیل کلید، تلفن، سکه و غیره را از خود دور کند.

4. فرد معاینه شده باید رو به اپراتور، پاها به صورت باز و در فاصله حداقل 50 سانتی متری از یکدیگر و بازوها از هم به موازات زمین باز شوند.

 

راکت بازرسی بدنی مدارس

 

کاربرد و موارد استفاده از راکت بازرسی

1. فرودگاه‌ها، مراکز امنیتی و نظامی

در فرودگاه، مراکز نظامی و امنیتی از راکت فلزیاب به منظور شناسایی قطعات الکترونیکی از موبایل تا فلش مموری و انواع فلزات آهنی و غیرآهنی استفاده می نمایند تا از ایجاد حوادث احتمالی جلوگیری کنند.

2. آمفی تئاترها، سالن های کنسرت، استادیوم ها، ورزشگاه ها، سینماها و نمایشگاه های هنری

 مراکز فرهنگی از مناطق پر تردد و شلوغی هستند که تامین امنیت مراجعین، می تواند س بسیار خت و دشوار باشد. تفتیش شرکت کنندگان در یک کنسرت یا مراجعین یک ورزشگاه اهمیت دارد چرا که ورود سلاح یا بمب یا هر شی خطرناک دیگری به یک سالن کنسرت، عواقب جبران ناپذیر و تلخی ممکن است به همراه داشته باشد. با کمک راکت های بازرسی، محافظان و تیم امنیتی می توانند به شکل موثر و در کمترین زمان، نسبت به کنترل مراجعین اقدام نمایند.

3. مدارس

 استفاده و به همراه داشتن موبایل در برخی از مدارس به خصوص در زمان امتحانات ممنوع و جرم می باشد. به همین دلیل در ورودی این مدارس، سرایدار یا نگهبان با استفاده از راکت بازرسی به راحتی موبایل دانش‌آموزان را کشف می‌کند.

4. موزه و مکان های خاص

در بسیاری از مکان های خاص مانند موزه، ضبط صدا و فیلم ممنوع است. به همین دلیل از راکت بازرسی استفاده می‌شود تا از ورود افرادی که لوازم و تجهیزات ضبط صدا و تصویر همراه خود دارند، جلوگیری شود.

 

بهترین راکت بازرسی بدنی

بهترین راکت های بازرسی قادرند کوچکترین فلزات با قطعات الکترونیکی را شناسایی کنند. دقت و قدرت آنها در شناسایی فلزات بسیار بالاست و دارای قابلیت تنطیم درجه حساسیت نیز می باشند. ساخت مناسب، وزن و حجم کم با کارایی بالا از دیگر ویژگیهای بهترین راکت های بازرسی بدنی می باشد. همچنین در ساخت آن از قطعات با کیفیت بهتر استفاده شده باشد.

 

نتیجه گیری

راکت بازرسی بدنی یک دستگاه کوچک، سبک و قابل حمل می باشد که به شکل یک راکت تنیس طراحی شده است. این دستگاه که به عنوان یکی از تجهیزات رایج امنیتی شناخته می شود، این روزها در بزرگترین فرودگاه های بین المللی، سالن های کنسرت، اداره های گمرک، موزه ها و نمایشگاه های بین المللی و حتی مدارس و دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. راکت بازرسی نسبت به اشیای فلزی، مانند اسلحه های سرد و گرم، قطعات بمب، موبایل و ... حساس است، به راحتی به لباس محافظین متصل می شود و استفاده از آن بسیار آسان و راحت است. نحوه کار این دستگاه به این شکل است که با نزدیک شدن راکت به یک قطعه فلزی (حتی در صورت پنهان شدن در لباس و کیف) سنسورهای حساس راکت فعال شده و ویبره دستگاه یا صدای آژیر آن فعال می شود.

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)