چگونه خطرات حوادث رانندگی در نوجوانان را کاهش دهیم؟

نوجوانان در آستانه ورود به جوانی انرژی زیادی دارند و دوست دارند تا همه ی کارهای مورد علاقه ی خود را یاد بگیرند. در این میان رانندگی یکی از هیجان انگیز ترین کارهایی است که آنان دوست دارند تا آن را بیاموزند و آرزو می کنند تا بتوانند آزادانه و به تنهایی یک رانندگی لذت بخش را تجربه کنند. اما این آزادی، مسئولیت و نگرانی های زیادی را برای والدین به همراه خواهد داشت.

والدین دلایل خوبی برای نگرانی در مورد ایمنی نوجوانان خود هنگام شروع رانندگی دارند. طبق آمار رسمی بیشترین خطر تصادفات شهری و جاده ای را رانندگان بین 16 تا 19 سال تهدید می کند و همچنین رانندگان این گروه سنی تقریباً سه برابر بیشتر از رانندگان 20 ساله و بزرگتر در هنگام رانندگی شهری و جاده ای تصادف می کنند.

 

کاهش تصادفات جاده ای نوجوانان

 

بیشتر والدین نگران فرزندان خود هستند و تلاش می کنند تا با محروم کردن نوجوانان از خواسته های به حق خود، اضطراب و استرس را از خود دور کنند درصورتیکه تحقیقات نشان می دهد این راهکارهای سختگیرانه نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین بهترین کاری که شما به عنوان والدین می توانید انجام دهید این است که به فرزندان خود کمک کنید تا بتوانند مسئولیت پذیر باشند.

نوجوانان پریشان هستند و اساساً ذهن آنها همان اندازه استدلال بزرگسالان رشد نمی کند. اتفاقاً نوجوانان بیشترین خطر را برای حوادث رانندگی دارند. شنیدن خبرهایی مبنی بر تصادف نوجوانان و زخمی شدن و یا از دست دادن جان آنها کابوسی وحشتناک برای والدین است. بنابراین شما به عنوان والدین آنها باید تمام تلاش خود را برای کاهش حوادث رانندگی در نوجوانان به کار بگیرید.

سوالات مهمی در این زمینه وجود دارد، برای کاهش تصادفات جاده ای چه باید کرد؟ عوامل موثر در تصادفات جاده ای چیست؟ چه راهکارهایی برای کاهش تصادفات جاده ای مناسب می باشد؟اگر این سوالات ذهن شما را نیز درگیر خود کرده است، با ما تا پایان مطلب در ایران اسمارت همراه شوید تا جواب سوالات خود را بیابید.

 

5 راهکار موثر در کاهش تصادفات جاده ای نوجوانان

 

کاهش تصادفات جاده ای

 

1-الگوی خوبی برای نوجوان خود باشید.

 

یکی از بهترین راهکارها برای تشویق رفتار خوب در نوجوانان، الگوسازی مناسب از رفتار در اطراف اوست. این امر به ویژه در هنگام رانندگی نوجوانان بسیار کاربردی است، زیرا بیشتر نوجوانان از عادتهای والدین خود در رانندگی تقلید می کنند. این بدان معناست که اگر والدین همیشه کمربند ایمنی خود را ببندند، احتمالاً نوجوان آنان نیز همین کار را انجام خواهد داد و یا اگر والدین با سرعت زیاد رانندگی کنند و یا در هنگام رانندگی به رفتارهای پرخطر بپردازند، به احتمال زیاد فرزندان آنان نیز این رفتارهای خطرناک را انجام می دهد. بنابراین لازم است تا والدین در هنگام رانندگی از سرعت زیاد و رفتارهای پر خطر بپرهیزند، قوانین رانندگی را به خوبی رعایت کنند و به فرزندان خود توضیح بدهند که چرا رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی الزامی است و چه فواید دارد.

 

2-قوانین سختگیرانه ای را برای رانندگی آنان تنظیم کنید.

 

تنظیم 4 قانون زیر می تواند احتمال تصادفات جاده ای را کاهش دهد.

 

*مسافر سوار نکند

یکی از مواردی که نوجوانان را به سمت رانندگی جذب می کند، گذراندن وقت بیشتر با دوستان خود و دور دور کردن های خیابانی است. متأسفانه داشتن مسافر در اتومبیل می تواند خطر تصادف را افزایش دهد زیرا ممکن است در حین صحبت کردن راننده با مسافران، حواس او پرت شود. تحقیقات نشان می دهد هرچه مسافران بیشتری در اتومبیل نوجوان حضور داشته باشند به همان نسبت نیز خطر تصادف افزایش می یابد و لازم به ذکر است حضور جنس مذکر نسبت به جنس مونث رفتار رانندگی پرخطر را بیشتر افزایش می دهد.

 

*در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده نکند.

 

صحبت نکردن با تلفن همراه حین رانندگی

 

استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی، احتمال تصادفات را به طور چشمگیری افزایش می دهد. این موضوع شامل اقدامات مختلفی مانند صحبت کردن ، ارسال و یا دریافت پیام، بازی با گوشی و ... می شود. به نوجوان خود بگویید قبل از شروع حرکت تلفن همراه خود را کنار بگذارد. پسر یا دختر نوجوان شما می توانند قبل از ورود به ماشین یا پس از رسیدن به مقصد با شما تماس برقرار کنند. در این میان نوجوانان تنها مقصران این ماجرا نیستند زیرا بیشتر بزرگسالان تمایل دارند تا پاسخگوی تلفن های خود در پشت فرمان باشند. به عنوان والدین، بهتر است شما هرگز این کار را انجام ندهید تا قبول این موضوع برای نوجوان شما نیز منطقی و قابل قبول باشد. زیرا نوجوانان نمی توانند در هنگام استفاده از تلفن همراه بر روی فرمان نیز کنترل داشته باشند.

 

*همیشه کمربند ایمنی خود را ببندد

بر اهمیت کمربند ایمنی تأکید کنید. بیشتر تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نوجوانان هنگامی رخ می دهد که کمربند ایمنی را نبسته باشند. بستن کمربند ایمنی نه تنها صدمات و تلفات تصادفات رانندگی را کاهش می دهد، بلکه طبق قانون لازم است. درواقع کمربند ایمنی موثرترین وسیله ایمنی در خودرو است. زیرا براساس تحقیقات انجام شده این وسیله خطر مرگ رانندگان و سرنشینان جلو را تا 45 درصد کاهش می دهند. آنها همچنین خطر آسیب دیدگی شدید را تا 50 درصد کم می کنند. به نوجوانان خود یاد آوری کنید بدون توجه به مسیری که می خواهند بروند، با ورود به خودرو ابتدا کمربند ایمنی خود را ببندند.

با نظارت دقیق رانندگی، ایمنی نوجوانان خود را حفظ کنید. شما می توانید با نصب سیستم ردیاب خودرو براحتی این کار را انجام بدهید. ردیاب خودرو این امکان را به والدین می دهد تا بتوانند در زمان واقعی نوجوانان خود را از طریق یک برنامه تلفن همراه که به طور کارآمد در تلفن هوشمند آنها نصب شده است ، نظارت کنند. با استفاده از فناوری ردیاب والدین می توانند حوادث رانندگی در نوجوانان را کاهش داده و فرزندان خود را در هنگام حضور در جاده ها ایمن کنند.

 

در این رابطه بخوانید: مزایای استفاده از ردیاب در خودرو

 

*هرگز بعد از نوشیدن الکل رانندگی نکند

 

نوشین الکل ممنوع به علت کاهش تصادف

 

برای کاهش حوادث رانندگی در نوجوانان ، مصرف الکل را در زمان رانندگی محدود نکرده بلکه استفاده از آن را به کل منع کنید. در یک بررسی نسبتاً نگران کننده که توسط NHTSA انجام شده است ، یک سوم رانندگان 15 و 20 ساله در تصادفات وسایل نقلیه به دلیل الکل کشته شدند. تقریباً تمام کشورها قوانین سختگیرانه ای را در مورد میزان الکل خون تنظیم شده در حین رانندگی اعمال کرده اند.

 

3-فرزند خود را در مورد علل تصادفات آموزش دهید

 

برخی از شایع ترین دلایل تصادفات رانندگی را به نوجوان خود بگویید، از رانندگی در مست و رانندگی پریشان گرفته تا سرعت و نافرمانی از علائم راهنمایی و رانندگی. توضیح دهید که با رعایت برخی موارد احتیاطی ساده، از قبیل استفاده نکردن از تلفن همراه در هنگام رانندگی و سرعت مطمئنه، می توان از بروز این تصادفات جلوگیری کرد.

 

4- رانندگی در شب برای آنها ممنوع کنید

 

رانندگی در شب به دلیل کاهش دید از رانندگی در طول روز خطرناک تر است. این موضوع می تواند خطرات بیشتری را به ویژه برای رانندگان نوجوان بی تجربه ایجاد کند. به همین دلیل باید تا زمانی که فرزندتان تجربه کافی رانندگی در جاده ها را نداشته باشد، رانندگی در شب را برای او محدود یا ممنوع کنید.

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)